welke adviezen geeft Dito over toegankelijke mobiliteit?

Openbare ruimte: advies van gebruikers is essentieel!

Het is je waarschijnlijk wel al opgevallen: de openbare ruimte is allesbehalve toegankelijk voor mensen met een beperking. Dat geldt zeker voor de Hoppinpunten: de nieuwe vervoersknooppunten waar je van de trein of bus kan overstappen naar een ander vervoersmiddel, zoals een deelfiets of –auto.

Vorig jaar gingen enkele Dito-vrijwilligers op pad om Hoppinpunten te bezoeken. Wat bleek? De knooppunten zien er dan wel prachtig uit, maar er is niet nagedacht over toegankelijkheid of gebruiksvriendelijkheid. Van te hoge Hoppinzuilen zonder auditieve ondersteuning tot nauwe parkeerplaatsen voor mensen met een beperking… als persoon met een handicap voel je je niet meteen welkom.

Conclusie? Het advies van mensen met een beperking is essentieel bij het ontwerpen van Hoppinpunten én bij dat van de openbaar ruimte in z’n geheel. Van parken tot pleinen en voetpaden: alles moet toegankelijk zijn voor iedereen.

Parkeerkaarten: gekoppeld aan mensen, niet aan nummerplaten

Je kent het wel: je wil een middagje shoppen of een avondje op restaurant, en je rijdt mee met een vriend of familielid. En dan blijkt dat je geen gebruik mag maken van de parkeerplaatsen voor personen met een handicap, ook al heb je een parkeerkaart.

Sommige steden koppelen de parkeerkaart namelijk aan een vaste nummerplaat. Zo kan je enkel met je eigen auto gebruik maken van je rechten – of je krijgt automatisch een boete. Dat moet anders. Dito wil mee zoeken naar een manier om een parkeerkaart te koppelen aan een persoon. Zo eenvoudig mogelijk!

Deelmobiliteit

Deelwagens en –fietsen, ze worden steeds populairder. In de meeste Hoppinpunten kan je ze zelfs huren. Maar wat met aangepaste wagens en fietsen? Die ontbreken vaak.

Een rolstoelfiets, tandem of driewieler kan voor veel mensen een verschil maken. G-Sport Vlaanderen geeft alvast het goede voorbeeld met 120 punten in Vlaanderen waar je een aangepaste fiets kan lenen of huren.

Aangepaste deelwagens zijn vaak een ingewikkeld verhaal. Bij een fiscale vrijstelling mag je die eigenlijk alleen zelf besturen. Daarom is volgens Dito een denkoefening nodig over toegankelijk autodelen. Niet alleen op het niveau van bedrijven, maar ook door personen zelf. Dat kan zelfs een voordeel opleveren voor de overheid zelf. Het initiatief Cozywheels is daarvan een goed voorbeeld.

Minder bushaltes = meer aangepast vervoer?

Door het nieuwe mobiliteitsplan verdwijnen heel wat weinig gebruikte bushaltes. Mogelijk stijgt daardoor de nood aan aangepast vervoer (busjes, taxi’s…). Momenteel kunnen mensen nog gratis gebruik maken van de belbussen van De Lijn bij hun abonnement. Maar gaan mensen in de toekomst nog bediend kunnen worden? En zal het in elke vervoersregio op dezelfde manier gaan? En belangrijker nog: zal dat allemaal betaalbaar blijven? Wij blijven pleiten voor een goede opvolging door het Vlaams Parlement.

Assistentie bij De Lijn en de NMBS

Veel mensen met een beperking hebben nood aan assistentie. Bij De Lijn zijn er nu haltes ‘toegankelijk mits assistentie’. De buschauffeur moet de helling uitleggen zodat je met de rolstoel de bus op kan, maar hij of zij moet geen assistentie verlenen. Dat zorgt ervoor dat je mogelijk toch de bus niet op kan. Dit soort assistentie zou in het takenpakket van de buschauffeur moeten zitten.

Wanneer je assistentie aan de NMBS vraagt, loopt die maar tot aan de uitgang van het station. Als je naar de bus moet, sta je er alleen voor. Daar moet de overheid dringend een oplossing voor zoeken, zodat mensen de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben.

De weg vooruit

Dito pleit samen met andere gebruikersorganisaties om mobiliteit toegankelijker te maken. We zoeken samen oplossingen die voor iedereen werken, of je nu in een rolstoel zit, visueel of auditief beperkt bent of niet. Zo zetten we stappen vooruit.

word lid!

Ontdek onze ledenvoordelen

  • Leuke activiteiten en uitstappen
  • Gratis advies en informatie
  • Interessante voordeeltarieven